فصل چهارم - مقررات فني و نظارت

در تاریخ: . مجموعه: قوانین و آیین نامه

فصل چهارم - مقررات فني و نظارت 


ماده 29 - وزارت صنايع و معادن براي صدور و تمديد کليه مجوزهاي اکتشاف ، تجهيز و بهره‏برداري و فرآوري ، فقط طرحها و گزارشهاي عملياتي اجرايي را خواهد پذيرفت که از طرف اشخاص حقيقي و حقوقي دارنده «پروانه اشتغال» در حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال آنها امضاء شده باشد. 
   
تبصره - رعايت اين ماده جهت صدور گواهينامه کشف ، نيز الزامي است. 
ماده 30 - در مواردي که طرحهاي تسليمي به وزارت صنايع و معادن توسط اشخاص حقوقي امضاء مي‏شود ، مسئوليت صحت طراحي و محاسبه به عهده مدير عامل يا رئيس مؤسسه و در مورد وزارتخانه‏ها و مؤسسات دولتي و نهادها به عهده مسئولان دستگاههاي فني تهيه کننده طرح است و البته امضاي ايشان رافع مسئوليتهاي طراح ، محاسب و ناظر نخواهد بود. 
ماده 31- اقدام به امور زير تخلف از قانون محسوب مي‏شود و متخلفان توسط مراجع ذي‏صلاح قضايي تحت پيگرد و مجازات قرار مي‏گيرند: 
الف - مداخله اشخاص حقيقي و حقوقي فاقد مدرک صلاحيت در امور فني که اشتغال 
به آن مستلزم داشتن مدرک صلاحيت است. 
ب - اشتغال به امور فني خارج از حدود صلاحيت مندرج در مدرک صلاحيت. 
پ - تأسيس هرگونه مؤسسه ، دفتر يا محل کسب و پيشه براي انجام خدمات فني 
بدون داشتن مدرک صلاحيت مربوط. 
ت - ارائه خدمات مهندسي ، طراحي ، اجراء و نظارت توسط اشخاص حقيقي و حقوقي که خود مسئوليت بررسي يا تأييد نقشه و يا امور مربوط به کنترل آن پروژه را نيز بر عهده دارند. 
ماده 32 - اصول و قواعدي که رعايت آنها در طراحي ، محاسبه ، اجراي عمليات اکتشاف و تجهيز و بهره‏برداري معادن و کارخانجات ، بهره‏دهي مناسب فني و 
صرفه اقتصادي ضروري است ، به وسيله وزارت صنايع و معادن تدوين مي‏شود. همچنين حوزه شمول اين اصول و قواعد و ترتيب کنترل اجراي آنها برحسب آيين‏نامه‏اي خواهد بود که توسط وزارت صنايع و معادن تهيه مي‏شود و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. مقررات فني مذکور به طور ادواري و عنداللزوم با رعايت ترتيبات مندرج در اين ماده قابل تجديدنظر مي‏باشد. صاحبان حرفه‏ هاي مهندسي معدن ، مکتشفان و بهره‏برداران معادن و کارخانجات مکلفند مقررات موضوع اين ماده را رعايت کنند عدم رعايت مقررات ياد شده تخلف از قانون محسوب مي‏شود. 
تبصره - مسئوليت نظارت عالي بر اجراي اصول و قواعد موضوع اين ماده به عهده وزارت صنايع و معادن مي‏باشد

.

فصل پنجم - متفرقه

 

فصل پنجم - متفرقه 
ماده 33 - هزينه ‏هاي ارکان سازمان از محل حق عضويتهاي پرداختي اعضاء کمک اعطايي دولت و نهادها و اشخاص حقيقي و حقوقي ،دريافت بهاي ارائه خدمات پژوهشي 
فني و آموزشي و فروش نشريات و ساير مواد کمک آموزشي و مهندسي و درصدي از حق الزحمه دريافتي اعضاء بابت ارائه خدمات مهندسي ارجاع شده از طرف سازمان تأمين مي‏شود
ماده 34 - وزارت صنايع و معادن تسهيلات لازم را براي تأسيس و شروع به کار سازمان و سازمانهاي استان فراهم و در تنظيم روابط آنان با دستگاههاي اجرايي و مراجع قضايي در سطوح ملي و محلي تا آنجا که به اهداف اين قانون کمک کند ، اقدام مي‏کند. 
ماده 35 - سازمان مديريت و برنامه ‏ريزي کشور مکلف است تا حصول خودکفايي معادل سه درصد از درآمدهاي ان وزارت از محل حقوق دولتي بهره ‏برداري از معادن را براساس رديفي که به همين منظور در بودجه سنواتي پيش‏بيني مي‏گردد ، در اختيار وزارت صنايع و معادن قرار دهد تا صرف کمک به سازمان نظام مهندسي معدن براي انجام وظايف قانوني خود گردد. تخصيص اعتبارات مربوط به ارکان سازمان براساس آيين‏نامه اجرايي اين قانون انجام مي‏گيرد. 
ماده 36 - متخلفان از مواد (31) و (32) اين قانون توسط مراجع قضايي حسب مورد به پرداخت جزاي نقدي از پانصد هزار (500.000 ) ريال تا پنجاه ميليون (50.000.000) ريال محکوم مي‏شوند ، پرداخت جزاي نقدي مانع از پيگيري انتظامي و جبران خسارت وارد شده توسط متخلف نمي‏باشد. 
جزاي نقدي موضوع اين ماده هر سه سال يک بار براساس شاخص تغيير قيمتها که توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‏شود ، تعديل مي‏گردد. وجوه حاصله به رديف خاصي در خزانه واريز مي‏گردد. 
ماده 37 - آيين نامه‏هاي اجرايي اين قانون توسط وزارت صنايع و معادن ظرف مدت شش ماه تهيه مي‏شود و به تصويب هيأت وزيران مي‏رسد. 
قانون فوق مشتمل بر سي و هفت ماده و شانزده تبصره در جلسه علني روز سه شنبه مورخ بيست و پنجم بهمن ماه يکهزار و سيصد و هفتاد و نه مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 3/12/1379 به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.
                                                                                  
رئيس مجلس شوراي اسلامي
                                                                                    
مهدي کروبي

خدمات رفاهی

اخبار معدنی کشور

پل های ارتباطی

نشانی: بندرعباس،بلوار رسالت شمالی - مابین چهارراه پردیس و چهارراه گفتگوی تمدن ها - ساختمان نظام مهندسی معدن هرمزگان

تلفن:33734744-076

فکس:33734743-07

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کدپستی: 7919784895

دانلود قانون نظام مهندسی معدن و آیین نامه اجرائی آن

دانلود قانون معادن